Skip to main content

h1

World Reading Academy: Journalism, communication and the self

WORLD READING ACADEMY: JOURNALISM, COMMUNICATION AND THE SELF


World Reading Academy: Journalism, communication and the self project belongs to Research Line 1 — Media, Culture and Technology.

Synopsis:

Part of the national network Gulbenkian Knowledge Academies, this project aims the promotion of competencies to understand and talk about the world while being conscious and active within the society. Through an immersive experience in the media, the Academy enables youngsters with tools to decode the news, the capability to question passive news consumption and stimulates a critical and constructive attitude in face of the contemporary media culture.

Fund: Calouste Gulbenkian Foundation (FCG), lasting 36 months (2019-2022)

Coordinator: Prof. PHD Fernanda Bonacho (fbonacho@escs.ipl.pt)

Project Status: Concluded

Partners:

Instituto Politécnico de Portalegre – Escola Superior de Educação e Ciências Sociais
Instituto Politécnico de Tomar – Escola Superior de Tecnologia de Abrantes
Instituto Politécnico de Setúbal – Escola Superior de Educação
Universidade Beira Interior – Labcom.IFP
Universidade do Algarve – CIAC.IFP (Centro de Investigação em Artes e Comunicação)
Escola Secundária José Gomes Ferreira – Lisboa

Results:

• Publications:

Bonacho, F., Martins, A.F., Santos, H., Marôpo, L., Bonixe, L.; Sá, S. (coord.) (e-book no prelo). Academia da Leitura do Mundo: o jornalismo, a comunicação e eu. Coleção Estudos e Reflexões do Politécnico de Lisboa.

• Communications:

Bonacho, F. (2023, out, 26-27). The hard way to tell the story: Literacy challenges for media and news narratives. Paper presented at 4th International Conference on Communications and Media: Media and Communication: Transformations and Development in The Digital Age, Faculty of Journalism and Mass Communication of Sofia University "St. Kliment Ohridski", Sofia, Bulgaria.

Bonacho, F. (2023, nov., 01- 30). A literacia digital e os jovens: Entre a vertigem, o erro e a ambição. Comunicação apresentada, online, no 6º Congresso Internacional Media Ecology and Image Studies - A consolidação dos seres media, Universidade Estadual Paulista – UNESP, São Paulo, Brasil.

Bonacho, F., Pina, H.F. & Araújo, S. (2023, nov. 27-28). Board game "Fala Barato": Challenging the relation with information, media and the other. Paper presented at II International Conference on Humanities and Social Sciences: Fostering Global Resilience through Cross Cultural Collaboration, ISCAP/IPP, Porto.

Bonacho, F., Santos, Z. (2023, abril, 21-22). "Porque as notícias fazem-me pensar sobre as coisas": desafios da leitura mediática do mundo. Comunicação apresentada no Painel "Novos projetos e recursos de literacia mediática", no VI Congresso Literacia, Media, Cidadania – Transição Digital e Políticas Públicas, organizado pelo Grupo Informal para a Literacia mediática (GILM), 21 e 22 de abril 2023.

Bonacho, F. et al (2022, novembro, 22-23). A evolução tecnológica vs a Cidadania e a Educação, Participação em painel do Fórum Mundial para a Cidadania e Educação - Virtual Educa Lisboa 2022, Lisboa, Portugal.

Bonacho, F., & Santos, Z. (2022, junho, 27-28). Habits of inquiry and skills of expression needed to be critical thinkers. Paper presented at 4th International Media Literacy Research Symposium, Pyle Center - University of Wisconsin, Madison - USA.

Bonacho, F., Martins, A.F., Santos, H., Marôpo, L., Bonixe, L. & Sá, S. (2022, junho, 27-28). Reading the world: Journalism, communication, and I. Paper presented at 4th International Media Literacy Research Symposium, Pyle Center - University of Wisconsin, Madison - USA.

Bonacho, F., Figueiredo, H. & Araújo, S. (2022, abril, 11). Fala barato: Filtros criativos e competições alternativas. Comunicação apresentada no XII Congresso Sopcom: Comunicação & Disrupção: Desafios culturais, societais e tecnológicos: Disrupção Criativa I: Ambientes Criativos I, NOVA FCSH, Lisboa, Portugal.

Bonacho, F. (2022, março, 29). The other side of the story: accountability and meaning for media literacy. Paper presented in the seminar organized by the Grupo de Investigación en Comunicación Política, Periodismo y Democracia (POLCOM-GRP), Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain.

Bonacho, F. (2022, mar, 25-26). Academia da leitura do mundo: O jornalismo, a comunicação e eu. Comunicação apresentada no Seminário Dar Asas ao Saber: Diálogos Multi, Inter e Transdisciplinares, ESE-IPSetúbal, Setúbal, Portugal.

Sá, S., & Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Youngsters participation within local media environments: Covilhã’s Gulbenkian Knowledge Academy. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Panel: A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens, Prague, Czech Republic (conferência online).

Marôpo, L., Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Questioning the news and building new understandings in Setúbal’s Gulbenkian Knowledge Academy. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Panel: A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens, Prague, Czech Republic (conferência online).

Bonacho, F., Bonixe, L., Sá, S., Santos, H., Maropo, L. & Martins, A.F. (2021, 06-09 de setembro). A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA), Prague, Czech Republic (conferência online).

Santos, H., & Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Mindful youngsters in need: media experiences in Abrantes’s Gulbenkian knowledge academy. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Panel: A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens, Prague, Czech Republic (conferência online).

Martins, A.F., & Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Media expectations and frustrations among young students of Faro’s Gulbenkian knowledge academy. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Panel: A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens, Prague, Czech Republic (conferência online).

Bonixe, L., & Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Empowering high school youngsters: Portalegre’s Gulbenkian knowledge academy. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Panel: A national media agenda for a Knowledge Gulbenkian Academy: Empowering young citizens, Prague, Czech Republic (conferência online).

Bonacho, F. (2021, 06-09 de setembro). Do you really want to see what you are told to see? Broadening media experiences of reading the world. [Comunicação oral]. 8th European Communication Conference (ECREA): Session: Media production and experiences, Prague, Czech Republic (conferência online).

Bonacho, F., Ramos, M. M., Santos, Z. (2021, abril). ELeituras de um mundo transmedia: Desafios para a comunicação, espírito crítico e autorregulação. Comunicação apresentada, online, no II Congresso Internacional em Humanidades Digitais – HDRio20/21, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, 12 a 16 de abril. https://repositorio.ipl.pt/handle/10400.21/13198

Bonacho, F. (2021, abril). Comunicação, linguagem e literacia transmedia. Comunicação apresentada, online, no Ciclo de Conferências Doutoramento, FCSH/UNL, Lisboa, Portugal, 9 de abril. https://repositorio.ipl.pt/handle/10400.21/13197

Bonacho, F., Mata, M. J., Lopes, A. S., Rezola, M. I., & Santos, Z. (2019, dezembro). New challenges whilst using new media, new meanings whilst reading the world. Comunicação apresentada no Congresso Internacional Media literacy in a media-rich ecologyLisboaISCTE4 dezembro.

• Publications:

Bonacho, F., & Santos, Z. (2022). Habits of inquiry and skills of expression needed to be critical thinkers. The Journal of Media Literacy – Research Symposium Issue, disponível em: https://ic4ml.org/journal-article/habits-of-inquiry-and-skills-of-expression-needed-to-be-critical-thinkers/

Bonacho, F., Martins, A.F., Santos, H., Marôpo, L., Bonixe, L. & Sá, S. (2022). Reading the world: Journalism, communication, and I., The Journal of Media Literacy – Research Symposium Issue, disponível em: https://ic4ml.org/journal-article/reading-the-world-journalism-communication-and-i/

Bonacho, F. (2020). Transmedia experiences for social and emotional communication challenges: the reading the world academy. In Comunicação Pública, Vol. 15, nº 29.