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Football: Communication, Networks And Digital Culture

FOOTBALL: COMMUNICATION, NETWORKS AND DIGITAL CULTURE


Football: Communication, Networks And Digital Culture project belongs to the Research Line 1 — Media, Culture and Technology.

Synopsis: From the analysis of social media, the project aims to study the communication flows of the Portuguese Premier League football teams. The main goals are the following: 1) identification of the major influencers of each team and the competition; 2) Mapping the League minor and major intervals of communication flows; 3) Identification of contents that generate a higher involvement of fans and supporters; 4) Geographic outreach measurement of the conversations (national and other countries) and 5) interpretation of the semantic narrative.

Fund: Polytechnic of Lisbon (IPL)

Coodinator: Prof. PHD Sandra Miranda (smiranda@escs.ipl.pt)

Project Status: Concluded

Partners:

Universidade de Coimbra
Universidad de Extremadura
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Universidade Lusíada de Lisboa
Portal Football Industry
Liga Portugal
Comité Olímpico de Portugal

Results:

Project website:  https://cdes.escs.ipl.pt/

• Publications:

Durán, M. V., Di Fátima, B, & Miranda, S. (2021). Barçagate, Engagement y reputación en las redes sociales. In Juan Carlos Figuereo Benítez, Rosalba Mancinas Chávez (Coord.), Las redes de la comunicación: estudios multidisciplinares actuales. Madrid: Dickson. ISBN 978-84-1377-560-9, 560-577.

David, A., Miranda, S., Gouveia, C. & Di Fatima, B. (2021). Pode amar-se uma marca? Uma análise à campanha “Eu sou Sporting”. In Juan Carlos Figuereo Benítez, Rosalba Mancinas Chávez (Coord.), Las redes de la comunicación: estudios multidisciplinares actuales. Madrid: Dickson. ISBN 978-84-1377-560-9, 635-657.

Gouveia, C, Di Fatima, B., Miranda, S., Antunes, A. C. (2021). “Levar a menina”: o engagement dos fãs no futebol feminino. In Juan Carlos Figuereo Benítez, Rosalba Mancinas Chávez (Coord.), Las redes de la comunicación: estudios multidisciplinares actuales. Madrid: Dickson. ISBN 978-84-1377-560-9, 860-878.

DI FÁTIMA, B.; GOUVEIA, C.; MIRANDA, S. (2021). Muito além do relvado: futebol, nacionalismo e redes sociais. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 3, p. e29714, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.29714

Gouveia, C., Espanha, R. & Di Fátima, B. (2020). Mapeamento das preferências clubísticas em Portugal: Uma análise comparativa de 2003 a 2013. In Revista Observatorio del Deporte, Vol. 6, n.º 1, pp. 01-25.

Di Fátima, B., Gouveia, C. & Lapa, T. (2020). Porto vs. Benfica. Uma cartografia entre o amor e o ódio no Twitter. In Revista Estudos em Comunicação, n.º30. Covilhã: Universidade da Beira Interior, Labcom.

Gouveia, C. & Pereira, R. (2020). Professional football in Portugal: preparing to resume after the Covid-19 pandemic. In Soccer & Society, 22: 1-2, pp. 103-114.

• Communications:

David, A., Miranda, S., Gouveia, C. & Di Fatima, B. (2021) Compreender o Marketing Desportivo, pode amar-se uma marca? – Uma análise à campanha “Eu sou Sporting!. Congresso Comunicación Y Pensamiento, painel La comunicación deportiva en el escenario digital, 28-30 de abril, online.
https://comunicacionypensamiento.org/ponencia/compreender-o-marketing-desportivo-pode-amar-se-uma-marca-uma-analise-a-campanha-eu-sou-sporting/

Durán, V., Di Fatima, B, & Miranda, S. (2021). Barçagate: Engagement Y Reputation en las Redes Sociales. Congresso Comunicación Y Pensamiento, painel La comunicación deportiva en el escenario digital, 28-30 de abril, online.
https://www.youtube.com/watch?v=_U64SWMt0k0

Gouveia, C., Di Fatima, Miranda, S. & Antunes, A.C. (2021). O futebol feminino em rede: performance ou amor à camisola? Congresso Comunicación Y Pensamiento, painel La comunicación deportiva en el escenario digital, 28-30 de abril, online.
https://comunicacionypensamiento.org/ponencia/o-futebol-feminino-em-rede-performance-ou-amor-a-camisola

Miranda, S., Gouveia, C, David, A, Antunes, A & Di Fatima, B. (2021). The many faces of racism on football: An analysis of the Facebook pages of Portuguese football clubs. Panel Football and its worlds, ESA Research Network – Sport and crisis: Bodies, practices and representations, 26 de março, online.

Di Fatima, B., Miranda, S., Antunes, A. e David, A. (2021). Cartografia do ódio em rede – o futebol Português em tempos de pandemia mesa Sociologia do Depsorto, XI Congresso Português de Sociologia, 30 de março, online.